Sexlegetøj har eksisteret i flere århundreder, da man tidligere har fundet stenfigurer, der minder om det sexlegetøj der findes i dag. Nogle af disse arkæologiske fund ligner bl.a. dildoer, som vi kender dem i dag. Sexlegetøj kom på det danske marked for første gang i starten af 1900 tallet, hvor danskerne havde mulighed for at købe dildoer. Nogle år efter begyndte produktsortimentet at udvikle sig således, at bl.a. glidecreme kom på markedet. Der er sket meget med sexlegetøjets udvikling siden det kom til Danmark. Der er så mange produkter at vælge imellem til de enkelte kategorier, at danskerne bliver i tvivl om hvad de skal købe.
Hold kundernes interesse ved lige:
Der er en stor efterspørgsel på sexlegetøj, fordi danskerne bruger det i deres dagligdag. Der kommer årligt nye hjemmesider til, hvilket skaber en større konkurrence, da hjemmesiderne vil gøre alt for at tiltrække endnu flere kunder til deres side. Det er med til at skabe mersalg, hvilket gør, at hjemmesiderne skal lave en større omsætning for at kunne følge med. Jo flere kunder en hjemmeside kan lokke til sig, desto større opmærksomhed får hjemmesiden også. Det er meget individuelt hvilken form for marketing den enkelte virksomhed benytter sig af. Nogen gør deres kunder opmærksomme på diverse rabatkoder, imens andre er gode til at sende nyhedsmails med de nyeste varer. Det er vigtigt, at hjemmesiden gør alt for at gøre sig bemærket på det danske marked, hvis man vil kunne konkurrere med de andre.
Marketing er vigtigt:
Mange virksomheder redigerer i deres hjemmeside således, at den hele tiden bliver opdateret med nye produkter. Ifølge statistikker har det vist, at hjemmesider løbende bør ændre deres søgeord på internettet, så endnu flere danskere forhåbentligt finder frem til hjemmesiden. En del virksomheder holder statistik hver måned og prøver sig frem for at finde ud af, hvilke søgeord der er bedst at tilknytte hjemmesiden.
En generel statistisk tilgang til ens hjemmeside og ens produkter indenfor sexlegetøj kan udpege de præferencer ens nuværende og kommende kunder har således, at man benytter sig af de rigtige salgsfremstød. His du lancerer en kampagne med nyt sexlegetøj og du ikke rammer det rette kundesegment, så vil du have unødvendige omkostninger i forhold til produktions- og kommercielle interesser. Dette gør, at ens arbejde i forbindelse med det nye produkt er tabt fordi det indledende arbejde med bl.a. kundeskemaer, workshops og messer.
Sexlegetøj som gaveide:
Sexlegetøj er en lille del af en stor fælles branche, hvor sexlegetøj indgår i film og i private hjem. Det er blevet mere almindeligt at par køber sexlegetøj til hinanden i gave. Et par kender hinandens intime sider, og har dermed en ide om hvad partneren godt kan lide. Hvis I har snakket om at afprøve et bestemt produkt, så er det oplagt at du køber dette til partneren i gave. Ifølge undersøgelser giver par intime gaver til hinanden uden at andre er til stede. For mange er brug af sexlegetøj en privatsag, hvilket gør, at familie og venner ikke behøves at man f.eks. har fået et par håndjern af sin partner i gave. Overrask din partner med en god gave og et sødt kort. Din partner vil uden tvivl blive utrolig glad for din tanke bag gaven. På hjemmesiden www.sexshop.dk/ kan du finde inspiration til hvad der kunne være interessant for dig og din partner.
Hvad vil fremtiden bringe:
Med de teknologiske fremskridt vil sexlegetøj og industrien bag have gode muligheder for at positionerer sig i bevidstheden hos eksisterende kunder ved at fortsætte den positive udvikling ved at have et generelt produktsortiment til alle målgrupper. Dette kræver at man fortsat kan holde omkostningerne nede, så der kan fokuseres på produktudvikling.